Home / Blog / Stretching – ćwiczenia na rozciąganie – trening na stres i zmęczenie
Stretching - ćwiczenia na rozciąganie - trening na stres i zmęczenie

Stretching – ćwiczenia na rozciąganie – trening na stres i zmęczenie

Niejednokrotnie mówiłam i pisałam o tym, jak ważny jest trening poszczególnych partii ciała, wzmacnianie całego ciała oraz rozciąganie. Często, to dzięki temu ostatniemu, możemy w pełni osiągnąć sukces.

Wielu z nas niestety zapomina o tym jak rozciąganie, szczególnie po intensywnych jednostkach treningowych jest ważne! Stretching też często (błędnie) kojarzy się tylko jako trening dla osób początkujących czy mniej sprawnych fizycznie. Dlatego też zacznę od tego, czym w ogóle jest ten rodzaj treningu.

Czym jest stretching?

Stretching (ang.) to inaczej trening rozciągający. Znajdziemy w nim elementy jogi, pilatesu, ćwiczeń rozluźniających, relaksacyjnych i wpływających na poprawne oddychanie. Cały trening prowadzi do uelastycznienia, ale też wzmocnienia mięśni całego ciała. Ze względu na swój bogaty repertuar trening idealnie nada się dla osób, które na co dzień prowadzą siedzący tryb życia oraz dla osób, które trenują siłowo, wytrzymałościowo i szybkościowo.

Trening stretchingowy możemy wykonać jako osobna jednostka treningowa w naszym planie treningowym lub jako element treningu – wykonywany najlepiej w formie statycznej na koniec treningu.

Rozpocznij trening od rozciągania

Jako osobna jednostka treningowa dla osób początkujących bardzo dobrze sprawdzi zestaw Full Body Stretching, czyli trening funkcjonalny i relaksacyjny. Trening wzmocni i uelastyczni mięśnie całego ciała, co korzystnie wpłynie na naszą sylwetkę. Ponadto ćwiczenia rozluźniające, zwiększające dopływ krwi do mięśni pozwolą nam się zrelaksować, zmniejszyć stres i zmęczenie, a przy tym poprawić kondycję ciała.

Osoby średniozaawansowane i zaawansowane mogą wybrać trening Power Stretch Split & Oversplit, który skupia się bardziej na aktywnym rozciąganiu. Ćwiczenia zwiększą zakresy ruchu, przygotują ciało do większego wysiłku i uelastycznią mięśnie. Dzięki temu w podstawowym treningu będziemy mogli osiągnąć lepsze rezultaty.

Jeśli stretching wybierzemy jako uzupełnienie treningu skupmy się na ćwiczeniach statycznych i relaksujących. Na początku rozciągnijmy dobrze ciało, zapobiegnijmy przykurczom czy „zbiciu” mięśni a następnie skupmy się na ćwiczeniach relaksacyjnych i oddechowych. Zredukujemy tym samym napięcie mięśni i przyspieszymy ich regeneracje.

Ćwiczenia rozciągające jako forma terapii

Elementy wykorzystywane w stretchingu wpłyną pozytywnie na całe nasze ciało i umysł. W zależności, jakie efekty zamierzamy osiągnąć, odpowiednio dobrane i wykonywane ćwiczenia przybliżą nas do wyznaczonego celu. Ponadto dzięki rozluźnieniu mięśni i całej atmosferze treningu zminimalizujemy stres i zmęczenie czy to po całym dniu pracy czy po intensywnym treningu. Rozciąganie to naturalny system ćwiczeń, który wbrew pozorom, dla każdego jest tzw. „lekiem na całe zło” – zrelaksuje, odpręży, ale pomoże też zwiększyć nasz zakres ruchu oraz wzmocni i przygotuje do dalszego wysiłku całe nasze ciało.

Zdecydowanie polecam zaprzyjaźnić się z tym rodzajem ćwiczeń 😊

Kasia Bielecka

Dodaj komentarz